czwartek, 27 września 2012

Pierwszy Kosztorys

Cześć!
Ponad rok temu dostałem pierwsze swoje zlecenie i to nie małe i na pierwszy rzut oka proste.
Dostałem zlecenie na aktualizację kosztorysów budowlanych i branżowych:
- kosztorys drogowy;
- kosztorys inżynierski obiektu mostowego;
- kosztorys mała architektura;
- kosztorys wodociągowy;
- kosztorys elektryczny;

Na samym początku nadmienię że wykonie tego było masakryczne, zwłaszcza że inwestor chciał obniżenia kosztów i po zamieniania niektórych materiałów na tańsze....
Trzy pierwsze nie stanowiły większego problemu bo w tych dziedzinach siedzę i sam wykonuję.
No ale i tutaj spotkała mnie przygoda i to nie mało....
Zacząłem sprawdzać przedmiar obiektu mostowego, nie wiem czemu chyba intuicja bo patrząc na projekt widziałem że te podpory to kolosy a betonu tak chyba ciut mało wychodzi.... i BUM........ ktoś w przedmiarze myli się prawie o ponad 300m3 betonu, fuf.... (gdzie tu obniżać koszty jak tu trzeba podnieść). Nie musicie wierzyć bo ja też nie wierzyłem liczyłem i sprawdzałem po kilka razy a i tak było za mało policzone o 300m3 i aż zwątpiłem w swoje umiejętności matematyczne i dałem do policzenia znajomemu i wychodziła tak samo jak mi.... Telefon do zleceniodawcy, opowiadam co i jak, usłyszałem cyt.
kwota obiektu ma być podobna lub trochę wyższa od pierwotnej a przedmiar i wartości ilości materiałów popraw tak jak być powinno.

I co byście w tej sytuacji zrobili???

Wyraźcie swoją opinię jak macie ochotę:-)

Co do pozostałych też nie było tak miło bo nie jestem branżowcem i osobiście jak się na czymś nie znasz to polecam się za to nie brać. Jeśli by chodziło o wklepanie i wpisanie aktualnych stawek roboczogodziny, kosztów pośrednich, zysku oraz aktualizacja cen materiały też by nie było tak źle...
W momencie kiedy masz coś odchudzić lub zastąpić nie znając się na wodociągach lub elektryce zaczyna się kosmos. Była to nie zła szkoła dla mnie i branżowych też się podejmuje;-)

Oczywiście można wykonać wszystkie te kosztorysy nawet nie siedząc w żadnej z tych branż bezpośrednio ale muszą być spełnione pewne warunki:
- dobrze wykonany projekt wykonawczy,
- dobrze wykonane zestawienia materiałów,
- dobra wiedza o procesie technologiczny danej branży, dodam że nie musisz się na tym znać ale mieć rozeznanie co gdzie i kiedy żeby kosztorys miał ręce i nogi;


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz